Emili Rosales
Hi ha una imatge impagable de Paco González Ledesma, i és la de l’escriptor teclejant a la màquina d’escriure en un terrat de la Barcelona de la postguerra; les restriccions de llum li impedien de fer-ho a dins del pis, però l’aventura de Silver Kane –pseudònim amb el qual va signar centenars de novel·les– o potser el primer Méndez, havia d’arribar a impremta, de manera que quedava el recurs a la llum de la lluna.
Aquest episodi, i un grapat més que es relaten a Historia de mis calles, expliquen que González Ledesma sigui un personatge singular dins de l’ambient literari i periodístic. Des del nen famolenc que els últims dies de la guerra participa en l’assalt d’un magatzem per aconseguir menjar per a la família, fins a l’advocat d’èxit amb mala consciència i al periodista que assisteix als jocs de poder.
González Ledesma té la capacitat de fixar-se en els detalls canviants de la vida quotidiana que anticipen els grans canvis de la societat. Converteix la ciutat de Barcelona, és a dir, els carrers, els veïns, les botigues, els successos familiars, en l’autèntica protagonista de la història. Fins i tot, quan tracta grans personatges, grans protagonistes d’aquestes últimes dècades, ho fa des del punt de vista més humà possible; veu la persona que hi ha en el personatge. Per això aquestes memòries són també una enorme lliçó d’humanitat.
EMILI ROSALES és editor de Planeta
Hi ha una imatge impagable de Paco González Ledesma, i és la de l’escriptor teclejant a la màquina d’escriure en un terrat de la Barcelona de la postguerra; les restriccions de llum li impedien de fer-ho a dins del pis, però l’aventura de Silver Kane –pseudònim amb el qual va signar centenars de novel·les– o potser el primer Méndez, havia d’arribar a impremta, de manera que quedava el recurs a la llum de la lluna.
Aquest episodi, i un grapat més que es relaten a Historia de mis calles, expliquen que González Ledesma sigui un personatge singular dins de l’ambient literari i periodístic. Des del nen famolenc que els últims dies de la guerra participa en l’assalt d’un magatzem per aconseguir menjar per a la família, fins a l’advocat d’èxit amb mala consciència i al periodista que assisteix als jocs de poder.
González Ledesma té la capacitat de fixar-se en els detalls canviants de la vida quotidiana que anticipen els grans canvis de la societat. Converteix la ciutat de Barcelona, és a dir, els carrers, els veïns, les botigues, els successos familiars, en l’autèntica protagonista de la història. Fins i tot, quan tracta grans personatges, grans protagonistes d’aquestes últimes dècades, ho fa des del punt de vista més humà possible; veu la persona que hi ha en el personatge. Per això aquestes memòries són també una enorme lliçó d’humanitat.
EMILI ROSALES és editor de Planeta
El Punt, 16 de març de 2006
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada